Så er togbilletter fra Hamborg til Innsbruck og færgebilletter fra Livorno til Bastia bestilt.
Forårsturen går til Korsika og Sardinien, og der vil sædvanen tro komme daglige opdateringer i Facebook gruppen kaldet MC Touring Adventure fra 5. april og fremad.
Så må tiden vise, om der kommer løbende opdateringer her samtidig med, men det må tiden vise, for det tager lidt tid at opdatere flere steder på en gang.
Som optakt til forårsturen, så har jeg investeret i lidt klistermærker til min topboks samt sidetasker, så man kan se, hvor man kan finde inspiration til kommende ture på motorcykel.
05.04.2023
Så er forårsturen mod Korsika og Sardinien startet.
Afgang lige efter middagstid og første stop ved Bilka i Vejle, hvor jeg mødtes med min medrejsende på turen.
Dagens mål var Altona banegård i Hamborg, hvor vi lige har fået læsset vores motorcykler ombord.
Vi valgte at tage motorvejen for at komme hurtigt frem, og der kunne vi se, at der var lang kø for modkørende ved Kielerkanalen, så vi var glade for, at vi var på vej sydover..
Fra Altona banegård i Hamborg tager vi biltoget til Innsbruck i løbet af natten, også håber vi på, at vi er fremme omkring kl 10.
Inden læsning nød vi lige lidt aftensmad i en asiatisk restaurant på banegården..
Forude venter 14-16 dage på motorcykel og det bliver forhåbentlig til nogle spændende oplevelser…
06.04.2023
Så kom vi til dag 2 på denne forårstur, og efter en vuggende nat i biltoget fra Hamborg Altona kom vi frem til Innsbruck kl 09.14 i planmæssig tid.
Heldigvis var der relativt roligt i vores couchette, hvis man fratrækker min snorken, og vi var rimelig friske.
Efter lidt frem og tilbage med en meget emsig ÖBB medarbejder, så gik vi hele vejen foroverbøjet med forbi alle biler og fik os presset frem til vores motorcykler.
Tidligere har vi måttet gå langs vognene også gå op af lille stige , men ikke idag.
Herefter satte vi nålen mod det skæve tårn i Pisa, for det er i retning mod Livorno, hvor vi imorgen ved middagstid tager færgen til Bastia på Korsika.
Vi nåede ikke helt til Pisa idag, men det blev alligevel til 527,7 km af motorveje og mindre landeveje, når GPS forudså lange køer på motorvejen…
Det blev også til lidt ekstra sightseeing på 24 km, da jeg ramte den forkerte motorvej, så vi måtte lige ud og vende og fik set ruten et par gange…
Desværre undgik vi ikke kø kørsel, for det væltede frem med campingvogne og motorhomes, og de laver nærmest elefant overhalinger, når de kommer op til en lastbil.
Vi fik hilst på et par enkelte italienske motorcyklister, der var på vej mod Sardinien på en ældre V-STROM, som havde hilst på asfalten tidligere i sit liv.
Lidt udenfor Parma så vi efter overnatning, og vi fandt to enkeltværelser med bruser lidt syd for La Spezia, som vi bookede via app fra booking.com
Da vi nåede frem var værten så glad for at se to på motorcykler, at vi fik opgraderet vores værelse til dobbeltværelse med havudsigt…
Jeg jokede og sagde, at der er lidt fordele ved at skrive på denne side…😉
Efter indtjekning og bad fik vi lidt aftensmad på lokal restaurant..
Imorgen venter færge til Korsika og hvis tiden tillader det, så ser vi lige det skæve tårn i Pisa…ellers må det blive på hjemturen…
07.04.2023
Dagens etape var ikke så mange kilometer på motorcykel, men en længere færgetur.
Vi startede dagen med at få et solidt måltid morgenmad på hotellet, også trillede vi stille og roligt mod det skæve tårn i Pisa. Bemærk, at når man kommer på motorcykel, så kan man holde 50 meter fra det det skæve tårn, og det ses på et af billederne.
Efter at have studeret det lidt og nydt solskinnet, så tog vi miljøruten mod Livorno, hvor vi skulle med Corsica Ferries til Bastia.
Vi kom i meget god tid og faldt i snak med et par tyskere på 2 GS 1200 maskiner, og vi var vel 10-15 motorcyklister.
Mens snakken gik og der blev skiftet lidt tøj pga varmen, så hørte vi lidt brummen, også kom der en sværm af 30-50 motorcyklister fra Tjekkiet, Schweiz og Italien…de havde holdt bag ved en del biler og blev vist frem til os, så alle motorcykler kunne komme først på.
Det gik fint med at få anvist plads, og personalet stod for surring, som blot var en enkelt strop, men det så vi først, da vi kom retur til motorcyklerne igen, og alle maskiner stod fint.
Der var rolig sø, og det bragte glæde for mig, der ikke er søstærk.
Selve læsningen trak ud, så vi kom først i land 45 forsinket, for de skulle have pakket alle biler, mobilhomes og trailere helt tæt sammen. De stod faktisk så tæt, at ikke alle kunne komme i bilerne, før bilen ved siden af var kørt frem.
En lille note om sejladsen var, at alle spisesteder var lukket under overfarten, og det overraskede os lidt, for vi havde satset på en sen frokost ombord, men vi kunne få en is og lidt chokolade…
Fra havnen i Bastia havde vi 17 km snoede bjergveje, før vi var fremme ved overnatningsstedet og takket være GPS og mit stifindergen, så kom det kun en meget voldsom stigning op mod huset, og det klarede vi med bravour trods sved på panden..
Værtinden bød os velkommen og vi fik anvist spisested, hvor den stod på pizza.
Imorgen runder vi spidsen også har vi booket overnatning i Omessa lidt uden for Corte.
Det bliver vores base med 4 overnatninger i ferielejlighed, men mere om det imorgen.
08.04.2023
Så blev det endelig første hele køredag på Korsika, og det blev til mere end 500 sving af forskellig sværhedsgrad, men vi holdte os til asfalt hele dagen, selv der enkelte steder kun var et spor farbart.
Vi startede dagen med en pragtfuld morgenmad serveret af overnatningsstedets værtinde, og der blev kræset for os med hjemmebagt boller og god kaffe.
Herfra tog vi retur mod Bastia af 11 km snoet rute, også fulgte vi rute D80 mod toppen af fingeren af Korsika, og det er en dejlig snoet rute ude ved kysten.
Da vi nåede Granaggiolo tog vi en afstikker og tog rute D253 ud på meget små ensporede veje op mod Barcaggio, så vi kunne komme op mod det nordligste punkt, som man kan komme, hvis man vi holde sig på asfalt… Fra Barcaggio tog vi D153 tilbage mod D80 igen, og der kom vi ud tæt ved Moulin Matteo (mølle)..
På D253 og D153 mødte vi ingen motorcykler, men de kom i sværme på D80.
Vi holdte ved Moulin Matteo og gik de 4-500m fra parkeringspladsen og derop, og der var rimelig stigning, så dagens bjergben blev testet.
Fantastisk udsigt deroppe fra, og vi gjorde det, for solen kiggede frem efter lidt dryp tidligere på dagen.
Herfra fulgte vi D80 til Saint-Florent, hvor der lå et væld af store både i marinaen, og det er sikkert et besøg værd, men vi ville hellere frem i god tid og tog D81 indtil vi ramte T30.
På T30 oplevede vi så, at der blev mere en 100m imellem sving, så skuldrene igen kunne få lidt hvile
Vi foretog indkøb inden ankomst, og her fandt vi lidt pasta med kødsovs i delikatesseafdelingen samt noget forårsruller til forret, og tiden må vise, hvordan det smager.
Vi har en ferielejlighed de næste 4 overnatninger, så det bliver vores base, også må tiden vise, om det er Østruten, Vestruten eller Ajaccioruten, at vi tager imorgen…
09.04.2023
Endnu en skøn dag med mange sving og lidt kultur.
Det blev Ajaccioruten, der blev valgt idag, og det betød kørsel mod sydvest i forhold til vores base..
Jeg havde set, at der var en del kørsel på T20, så jeg vidste ikke helt, om der skulle komme nok sving på en af hovedvejene, men det gjorde der, og den snoede sig også igennem et par landsbyer, hvor der højest kan krybe en bus igennem, så vi gik ikke med på sving idag.
Vi tog T20 fra basen i Omessa mod Corte og i retning mod Ajaccio. Da vi nåede Bocognano, så var det tid til D27, og det betød mindre veje og stort set ingen trafik.. Vi mødte 3 modkørende biler på vejen rundt med D27 mod Bastilica og Vignola samt en del grise, der lå og solede sig på vejen.
På den videre vej mod Ajeccio var det før ved Cairo, at vi følte, at vi var tilbage til civilisationen igen. Skønne og meget snoede veje.
I første omgang kørte vi forbi Ajeccio for at komme ud til Sanguinari, hvor der var udsigt til et fyrtårn på Porri øen. Herfra tog vi kystlinjen ind til Ajeccio, og stort set alt var lukket, så det blev først til lidt foder med udsigt til skulpturen af Napoleon Bonaparte og hans brødre, men det var en meget tom plads. Jeg kan forestille mig, at den vil være fyldt om et par måneder og frem, når turisterne vælter ind.
Herfra kørte vi stille og roligt retur til basen og lod en del Porscher overhale os, for de skulle åbenbart luftes idag trods lidt regndråber, så kom vi tørre hjem igen…
Imorgen venter Vestruten, og den må I høre om imorgen..
10.04.2023
Efter godt 284 km og 7 timer i sadlen er det en halvtræt mand, der lægger på sofaen og genoplever dagens højdepunkter.
Vi valgte de længste af de ruter, som jeg havde lagt, også modificerede vi den lidt løbende.
Vi startede med at køre lidt nordvest på med T20 fra vores base i Omessa nord for Corte. Herfra gik vi over i T30 indtil vi ramte RT301, som er en fantastisk vej at køre på, og den giver passende udfordringer.
Herfra brugte vi D71 til at komme til Sant’Antonino, som er en lille by på toppen af en bakke med volde om. Man kan sikkert have brugt en del timer der, men vi valgte at følge en lille vej ved siden af kirken og godt 1 km ud af byen, så vi kunne se den bedre.
Herfra kørte vi mod Citadelle de Calvi, og med det i udsigt fik en god kop kaffe.
Så var det tid til at følge D81 af snoede veje ned til Calanques de Piana, hvor der var en fantastisk udsigt og mulighed for at få taget lidt gode billeder, og det betød også mødet med turister, der kørte temmelig spændende og lavede pludselige opbremsninger, da de skulle have taget billeder ud af vinduet.
Heldigvis var det kun slemt de 8 km før og efter Porto, for jeg fulgte jo forslag fra en af læsernes kommentarer. Fantastisk oplevelse.
Derfra kørte vi retur mod Porto og videre med D84 hele vejen til Francardo, og det var en smuk rute med længere strækninger imellem to klippevægge (Canyon de La Ruda – Canyon di A Ruda) og op over Col de Vergio – Bocca di Verghju i 1467 meters højde, og her endte vi med at køre i skyerne.
Fra Francardo kørte vi forbi supermarked og fik lidt til aftensmaden inden vi kørte hjem..
Nu står den på afslapning resten af aftenen og opladning til at køre nordøstpå imorgen…